Kropsbasis 8.-9. klasse Idræt Forfatter: Patrick Schunck

Kapitel 1 Hvad skal vi lære?

Tema:

  • Idræt og nytænkning

Varighed:

  • 4-6 uger

Indholdsområder:

  • Opvarmning
  • Akrobatik
  • Gruppearbejde
 

Kapitel færdig

Kapitel 2 Hvorfor skal vi lære det?

Kropsbasis er et meget bredt emne. Egentlig dækker det over dét at mestre/kunne bruge sin krop - altså næsten alt inden for idræt. Fokus vil for mig lægge på opvarmning og akrobatik.

Det er flere forskellige forudsætninger man skal have for at kunne lave akrobatik. Man skal have en god balance, kropsspænding og have styrke. derfor er kropsbasis meget udbredt i akrobatikken.

Det samme gør sig gældende for opvarmningen. Her skal eleverne vise sig i stand til at kunne tilpasse og målrette et opvarmningsprogram, så programmet er tilpasset de muskelgrupper som det er tiltænkt. Derudover kan opvarmningen være med til, at sætte udøveren i stemning til at skulle dyrke lige præcis dén form for idræt som programmet er tiltænkt, og kan derfor ligeledes have en psykisk effekt.

 

Kapitel færdig

Kapitel 3 Hvordan skal vi lære det?

 
 
 

Gruppeopgave

Studiegruppeopgave i akrobatik:

  • Lav et kreativt akrobatikforløb, der skal vises for hele holdet.
  • Akrobatikforløbet skal indeholde forskellige opstillinger, hvor I arbejder i forskellige gruppestørrelser, men hvor I altid arbejder sammen om at skabe et udtryk.
  • Brug musik eventuelt billeder til at give udtryk for en historie, stemning eller udtryk.
  • Jeres fremvisning skal være øvet og perfektioneret.

 

 

Evaluering

Alle grupper skal lave et opvarmningsprogram som skal vises for klassen.

Opvarmningen skal være målrettet en sportsgren (håndbold, fodbold, springgymnastik, atletik osv.)

Øvelserne skal være relevante, og gerne anderledes fra det man ser i idrætsforeningerne.

Musik skal inddrages i opvarmningsprogrammerne!

 

Kapitel færdig